sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Koulutehtävä: Ensivaikutelma, osaamisen tunnistaminen ja kritiikki

1. Ensivaikutelma - mistä se koostuu? 

Tarkkailemme toisiamme jatkuvasti kehon eri viestien kautta. Näiden avulla rakennamme päässämme ensivaikutelman tapaamastamme ihmisestä. 

Jo pienikin ele tai kehon asento viestittää meille ihmisestä. Sillä on merkitystä hymyilemmekö, miten katsomme toista silmiin ja puristammeko sitä kättä vai annammeko vain löysän käden < :DD

Esimerkiksi juuri tuo käden puristus on asia, johon kiinnitän usein huomiota. Jos tapaan uuden ihmisen ja hän antaa minulle vain löysän käden, saan hänestä heti kuvan että hän on laiskahko, ei asialleen omistautunut ja muutenkin vähän löysä, epärehellinen ja epävarma. Kun taas ihmisestä, joka puristaa kättä kunnolla, saan heti kuvan rehdistä, itsevarmasta ja asiallisesta tyypistä.

Ensivaikutelmaan vaikuttavia asioita:

> Kasvojen ilmeet, HYMY
> Kehon liikehdintä
> Katsekontakti
> Toisen ihmisen arvostus
> Reagointi
> Itsensä kantaminen
> Ajatusten heijastuminen, itsestä välittäminen, ITSEVARMUUS.
> Ulkonäkö >Tilanteeseen sopivat vaatteet ym.


----

2. Onko osaamisesi tunnistettavissa? Pohdi keinoja.

Minusta tämä on hankala kysymys. Tavallaan ymmärrän sen, mutta en kovin laaajasti osaa sitä lähteä pohtimaan.


Jos nyt puhutaan vaikka visualistin työn osaamisesta.
Osaamiseni näkyy varmasti eri osa-aluella tai sitä voidaan mitata eri tavoin.

Onko minulla visuaalista silmää? Entä tilanhahmottamiskykyä? Osaanko tehdä myyvän näyteikkunan?Olenko kartalla tämänhetkisistä ja tulevista trendeistä? Entä osaanko toimia tiimissä? Miten otan hienon kuvan pilkkopimeällä? Osaanko tehdä illustratorilla julisteen? 


Kai se on tunnistettavissa eri tavoin.
Osaamistani voi "tunnistaa" esimerkiksi blogin kautta ja
sitä voidaan mitata mm. näyttötöillä, missä pääsee näyttämään osaamisensa
.


Lisäksi tulee mieleen ITSEVARMUUS. Jos vaikuttaa epävarmalta esim. mennessään työhaastatteluun/ töitä tehdessään, voi haastattelijalle/työnantajalle syntyä kuva ettei tämä henkilö ehkä ole vielä pätevä tähän työhön. Osaaminen ja kokemus tuo varmuutta työhön ja tilanteisiin.

----


3. Kritiikin ja palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Kritiikin rooli innovointia vaativissa ryhmätöissä.


Kritiikin antaminen ja vastaanottaminen ei aina ole helppoa.


>Paras keino antaa kritiikkiä on kertoa asiansa rakentavasti, kunnioittaen toisen "työtä". On tärkeää, että kohdistaa kritiikin selvästi asiaan eikä ihmiseen sekä ettei hyökkää toisen kimppuun.

> Kannattaa miettiä myös miten kritiikkiin suhtautuu. Kritiikissä ei usein ole kyse ihmisen loukkaamisesta ja taitojen ja työn lyttäämisestä vaan kyse on kehittämiskelpoisen asian ja mielipiteen esittämisestä.

>Kritiikkiä ei kuitenkaan aina tarvitse hyväksyä vaan siihen voi vastata puolustamalla ideaansa ja selittämällä/ avaamalla ideaa tarkemmin.

>Ensimmäinen reaktio kritiikkiin voi olla vihaistuminen, mutta kannattaa miettiä hetki ja hengittää syvään ennen kuin avaa suunsa.

>On tärkeää kuunnella toista, mutta myös kertoa oma mielipiteensä asiaan.

>Kritiikin antaminen on hyvin tärkeää ryhmätöissä. Kun annetaan toisille kritiikkiä, parhaillaan idea voi kehittyä eteenpäin ja kaikki oppivat jotakin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti