lauantai 21. joulukuuta 2013

Miten toimin asiakaspalvelussa?


Minulla itselläni oli jonkinverran kokemusta asiakaspalvelusta ennen työssäoppimista. Olen ollut myymässä messuilla ja liikkeessä isäni yrityksen Aarnes Design kautta. Lisäksi lyhytaikaisissa kahvilatöissä.

Olen oppinut, että on tärkeää

> Tottakai olla ystävällinen ja kohtelias
> Kohdata asiakas silmästä silmään
> Tehdä asiakkaan olo mahdollisimman miellyttäväksi, turvalliseksi ja mukavaksi. Ei hyökätä päälle. Sillä aikaa kun asiakas katselee voi vaikka puuhata jotain, (pitämällä asiakasta samalla silmällä), ettei tunnelma muutu painostavaksi.
> Jotkut asiakkaat pitävät jutustelusta, toiset tykkäävät katsella rauhassa. Myyjän täytyy yrittää luoda kuva asiakkaasta ensisilmäyksellä ja tarkkailemalla hänen reaktioitaan.
> Tunnelman keventäminen juttelemalla mukavia
>Asiakkaan sovittaman tuotteen kehuminen lisää asikkaan hyvää mieltä ja parhaimmillaan saaa asiakkaan ostamaan tuotteen. Mutta kehujakaan ei voi vain tokaista vaan sillä on merkitystä sanooko sen uskottavasti.

Siinä joitakin asioita.

Mutta miten asiakas saadaan todella ostamaan tuote ? Ja mitä sille asiakkaalle voisi jutella ?

Olen pysynyt aika turvallisella alueella enkä ole lähtenyt kauheasti enempää kuin tarvittavan myymään tuottetta joten ennen työharjoittelua päätin ottaa tavoitteeksi että yritän olla vielä rohkeampi ja saada asiakkaan todella ostamaan tuotteen :)

Täytyy kyllä sanoa että todella pidin myymisestä. Aina aluksi tuntui takeltelevalta mutta kun asiakkaita kävi paljon sitä ihan unohti olevansa töissä ja myyminen tuntui ihan luontevalta. Ei se niin vaikeaa ole. Eikä mokaaminen haittaa se vaan parhaimmillaan keventää tunnelmaa.

Siinä joitakin pointteja :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti