perjantai 17. lokakuuta 2014

Tove 100 -projekti jatkuu

Kävimme työharjoittelun toisella viikolla visualisti Eivorin kanssa
Kodin ykkösessä tekemässä houkutusalueen myymälän sisääntuloon, Tove 100 -tapahtuman tueksi/taustaksi.

Tove 100 -tapahtuma järjestettiin Kodin ykkösessä 11. lokakuuta. Tapahtumaa varten kattaukset tehtiin siis keväällä tekemäni näyttötyön esillepano-ohjeistusten mukaisesti.



Mitä teimme?

Heti päivän alettua Eivor heitti minulle päivän vastuutehtäväksi Tove 100 -seinäesillepanon.
Suostuin tietenkin, sillä haasteet otetaan vastaan! Ja liittyihän tehtävä näyttötyöhöni.

Koin tehtävän aloittamisen haasteellisena.

Ihmisvilinä. Luomisprosessi. Paineet onnistua. Rajallinen aika.  Tehtävän keskeytyminen. Omat ideat. Muiden ideat. Ideoiden hylkääminen. Uudet ideat. Tuotteiden valinta ja määrä. Arabian brändin "esillepanotyyli". Kodin 1 tuotevalikoima. Tehtävään keskittyminen.
Mitä kaikkia tuotteita käytän, mitä nostan framille?
Miten seinästä oikein saa selkeän kokonaisuuden, joka on visuaalisesti houkutteleva ja myyvä?

Tuntui vaikealta yhtäkkiä hypätä johtotehtäviin, sillä tämäntyyppistä houkutusaluetta en ole kauheasti tehnyt. Lisäksi minun olisi ollut hyvä palauttaa Tove 100 -tuotteet ja tapahtuma mieleen edellisenä iltana.


1. Aloitimme hyllyjen kasaamisella, pyyhkimisellä ja sommittelulla. Käytimme lasihyllyjen lisäksi myös metallitankoja pidikkeineen.




2. Sommittelimme kalusteet alueelle ottaen huomioon Tove 100 -tapahtumaan tulevat kattauspöydät ja kasvomaalauspisteen.
Otimme myös huomioon, että asiakkaan on helppo liikkua alueella ja tulla hypistelemään ja ostamaan tuotteita.
Tapahtumaan tulevat kattauspöydät on parempi laittaa pystysuunnassa hyllyä kohti, jolloin pöydät ohjaavat tuotteiden luo eivätkä blokkaa asiakasta olemalla vaakasuuntaisesti.

3. Katsoimme tuotevalikoimaa. Toimme käytettäviä tuotteita valmiiksi edessä olevalle pöydälle. Arabialta käytimme eri muumituotteita. Fiskarsilta saksia(unohtuivat), Finlaysonilta mm. käsipyyhkeitä ja lakanoita. Fazerilta löytyi keksipurkkeja.

4. Aloin sommittelemaan tuotteita "ykkösillä" seinälle. Se tuntui sujuvan ihan hyvin. Jossain vaiheessa Eivor tuli katsomaan ja neuvoi luomaan vielä selkeämpiä kokonaisuuksia. Muumimamma voisi olla keskitetympi sillä se on uusi tuote. Hän ehdotteli myös että "Muumihahmoista pojat olisivat vasemmalla, tytöt oikealla", " Nämä värit mätsäävät hyvin" ja "Nämä muumimukit ovat pari, joten ne voisivat olla lähekkäin" ym.

Kun seinä oli valmis, järjestin vielä pyöreän telineen ja Eivor teki hyllyn edessä olevan Tove 100 -pöydän. Menin vähän jumiin sommitellessani muumimukeja pyöreään telineeseen. Yritin tehdä liian hienoja ja täydellistä jälkeä..


Houkutusalueesta muodostui kuitenkin lopulta herkullinen ja ennenkaikkea selkeä kokonaisuus, yhteistyövoimin!







Päivän oppeja:



1. Rakenna itsellesi tuotteiden avulla pohjakartta ennen kuin alat täyttämään hyllyä tuotteilla.



2. Kerää käytettävät tuotteet yhteen. Huomio uudet- ja kampanja -tuotteet.

 3. Luo selkeitä kokonaisuuksia, mistä asiakkaan on helppo löytää ja ostaa tuotteita.


4. Kokeile ja testaa rohkeasti! Älä ota liian vakavasti ja yritä tehdä jotain hienoa ja täydellistä. Tekemällä oppii!



5. Pidä mielessä esillepanon idea, punainen lanka.



















2 kommenttia: